Friday, April 6, 2012

Mengandung dia awal perkahwinan – baik dan buruk-

“seronoknya baru kawen dah ada isi”
“tak mnyempat sangat korang ni…”
“ish, blom bertandang, awak dh mengandung.”
“wow, ekspress!!”
“murahnya rezeki…”

Itu antara feedback yang saya dapat bila umum mengetahui yang saya dah mengandung sebelum majlis bertandang. Klu ikut perkiraan, saya mengandung 2 minggu selepas diijabkabul.. itu rezeki namanya. ALHAMDULILAH SEGALA PUJI BAGI ALLAH.

Klu ikut feedback yang saya dapat, lebih banyak negative dari positif.. terutama bab belum bertandang. Serius rasa tak faham kenapa tak boleh mengandung kalau belum bertandang padahal mengandung tu bukan macam ikut suka hati aku bila2 rasa nak mengandung petik suis dan mengandung. Tidak dan ianya ternyata perlukan usaha dan alhamdulilah ARRAZAK yang maha pemberi rezeki mengurniakan rezeki yang awal pada kami. Eh, lari tajuk. Hahah. Ibu mengandung mmg suka emo ;)

Tapi memang ada pro and kontranya kalau mengadung awal2 perkahwinan ni.

Baiknya untuk perempuan malas kerja macam saya ni, boleh buat alasan untuk terus tidak bekerja. Haha. Klu tak mengandung, terselit jugak la sedikit rasa bersalah kat suami yang susah payah cari duit dan kau duk saja kat rumah. Padahal klu ikut, xde la perlu rasa bersalah sebab yang tak kerja ni, gaji lagi banyak dari yang kerja siang malam tu… tapi memang terasa jugak la… sampai haritu, masa usia kndungan 13w dapat kol dari JKR utk intiview, terus cakap n pujuk en suami nak pergi. Mana tau rezeki anak... Kat putrajaya nun. Dengan lembik mabuk muntah nak jugak pergi sebab rasa KENA KERJA sebab tak sampai hati nak duduk saja.. siap plan kalau dapat kerja ni sanggup duduk semenyih ulang alik JB. Kunun la kan.. Luckily, husben x bagi pergi sebab saya mabuk teruk. Nasib!

Kebaikan yang kedua, sebab saya bukan makin muda.. klu duk pk nak rancang2 bulan madu tggu stabil baru nak mengandung, esok anak dan saya macam cucu dan nenek. Hantar anak g daftar tadika orang ingat anak pergi dengan nenek. Camne? Tak ke kesian..?

Pastu sekarang tengah sihat walau tak berapa sihat, sangat bersyukur dengan kehadiran anugerah ni. Dulu ramai sangat bgtau saya, saya ada PID yang agak serius, so kalau mengandung memang akan hazab.. jadinya saya harap dengan keadaan yang dah agak lama tak kesakitan ni, saya akan kuat dan berjaya. Amin.

Apa eh lagi kebaikan mengandung di awal perkahwinan terutamanya untuk pengantin yang tak berapa nak muda macam saya ni...? Cer Tanya pakcik google la… as for me, itu jek yang terlintas difikiran..

Apapun, bila itu yang ditetapkan DIA, percayalah… pasti itu yang terbaik untuk kita..



9 comments:

  1. 2minggu lepas ijab kabul dah preggy ye? Wow.. memang ekspres... hehe. Alhamdulillah.. tu namanya rezeki...
    Takde yang buruknya mengandung awal ni... sebab Allah yang bagi rezeki tu, pasti ada hikmahnya kan...
    Hehe, tetiba teringat... dulu kan masa ayah kita hantar pergi sekolah rendah... mesti ade kawan2 yang tanya... tuk ke yang hantar...? hahaha.
    Buat masa sekarang ni, awak jaga kandungan dan kesihatan tu baik2.. mane tau lepas bersalin nanti, lagi rezeki melimpah ruah, dapat tawaran kerja yang lagi bagus.. org kata kehadiran anak ni membawa rezeki...
    Jarak majlis akad nikah dengan bertandang, jauh ke..?
    Majlis bertandang kita 2 minggu lepas akad nikah.. Masa bertandang cik P untuk datang... haha.

    ReplyDelete
  2. Sy nikah 1111, btandang 22 jan. Dh pregnant almost 2m. Mabuk teruk. Haha.
    Tu la kn.. Rezki ALLAh bgi, sy bersyukur sgt jek.. Tp biasalah mulut org kn...
    Masa mula2 tw dlu.. Malu nk gtw org lain..

    ReplyDelete
  3. congrats yati.murahnya rezeki.take care tau!!! :)

    pssst lama x menjenguk blog yati hehe.

    ReplyDelete
  4. Biasanya orang marah kalau mengandung awal sebelum bertandang takut 1. hilang seri 2. takut baby lemas (ni kes untuk beza jarak bertandang 3 -4 bulan sebab perut dah besar..hihih )..kalau 2 minggu tu pakai baju akad nikah pun muat lagi kan..:) taake care!!:D

    ReplyDelete
  5. i jarak majlis bertandang 3 bulan...tp time tu i dh mengandung...hehe...OK je, i tak anggap rezeki yg Allah bagi ni satu beban, malah i anggap i bertuah sbb berpeluang utk merasainya awal2 :)

    ReplyDelete
  6. yelah kan.kalau mengandung awal org mengata,x mengandung pon org mengata.lantak lah org.bukan kita mintak duet dye.hehehe.PID tu apa?

    ReplyDelete
  7. Zimie : tq.. Nway, biasalah B2B kn bz...

    Qyla : msa btandang sy dh pregnan almos 2m :))

    Nana : kn nana kn... Sseronok je...

    Rara: org mmg suka mcm2 :)
    Nway, PID prolapsed invetbrata dics...

    ReplyDelete
  8. pada saya elok la bunting pelamin sebab ramai lagi kat luar sana (cer baca forum ratuhati & cari.com) yang nak baby cepat2, tiap2 bulan tunggu dan tunggu dengan harapan tinggi tapi lom ade rezeki...syukurlah dah pregnant.. welcome to the club... ^_^

    - ex b2b bunting pelamin jugak =p

    ReplyDelete
  9. saya tak bunting pelamin. tapi bagus ape dapat baby cepat2..dok umah boleh layan baby dalam perut drpd x buat ape, that'll be much better kan?? ;)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..US..