Thursday, April 1, 2010

AKU MAHU KAMU (AMK)

aku mahu kamu

dah lama aku baca buku ni dan sudah 2 kali khatam. memang best!!! buku2Aleya Aneesa mmg best kn? knpa la aku x dikurniakan otak mcm dia..klu x, aku pn nk buat novel yang best mcm ni. masih ingat Anugerah NILAM masa kat skulah dlu??

ala..aktviti kt skulah yg wajibkan ko pegi lib pastu tulis sinopsi buku yg ko dh baca, pastu bila cukup lima, htr kat cikgu kelas. pastu cikgu kelas akn letak nama yg dh htr tu kat library. dlu kt library skulah, btul2 kt pntu masuk, cikgu tmpal nama2 murid yang dah wat sinopsis atas bintang, pastu tempek bintang tu kat dinding. ala2 kt cakerawala. tiap hari p check n bilang nama sape paling banyak kt dinding. mesti la cari nama sniri kan..n mesti la nama sniri banyak kan..

aku drjah 5 n 6, 2 kali aku dpt hadiah nilam. peringkat sekolah je la pun. dapat hadiah 1 set buku cerita n buku tulis yang kulit kaler coklat tu..masa tu, sgt brmkna la buku tulis tu..amek hadiah kt phimpunan lagi.

Kgemilangan mmbaca diteruskan di matrik. Kolej Matrikulasi Pulau Pinang (KMPP) mnjadi saksi aku dapat Johan Anugerah Membaca n Naib Johan seperti biasa la, Ira Semek. Siap dapat sijil n sebeban buku. Ok enof bout Anuger Nilam sbb kali ni aku nk becrita ttg novel best yg aku dh baca. Ala2 projek Nilam la walau xde sape suruh n xde sape akn bagi hadiah. eheh.

AMK adalah cerita mngenai Qisha Khaleesa yang berjodoh dengan Ziyyad Fallah hanya kerana sebatang pen oren. Qisha yang slama ni tak percaya pada cinta kerana pernah dikecewakan Cinta  Syakir cinta pertamanya mula trbuka hati mnerina Ziyyad pelanggan di tempatnya bekerja disebabkan peristiwa pristiwa yang trjadi antara mereka dan antaranya ialah pen oren pendek milik Ziyyad yang diambilnya.

Cerita AMK bukan hanya cerita cinta biasa. Mereka berkahwin dan perkahwinan mereka mghmpiri titik noktah ketika mereka di puncak kebahagiaan bila mereka kehilangan anak lelaki mereka iaitu Faiq yang lemas di kolam renang ketika ditemani Qisha. Slepas peristiwa itu, Ziyyad seolah2 melupakan sebab perkhwinanya brsama Qisha dengan meletakn seluruh kesalah atas bahu Qisha dan terus mnghukum isterinya.

Qisha yang sedih dan kecewa mmbwa diri ke rumah ibu ayahya bila merasakan dirinya tidak diperlukan Ziyad lgi. ketika itu Qisha mngandungkan ank kedua mereka diluar pngetahuan Ziyad dan setiap hari Qisha mnggu Ziyad untuk datang mnjmputnya dan penantian itu sia sia shingga Qisha selamat mlahirkan ank permpuan yng dinamakan Firyal Ibtisam.

Demi menebus kesalahan yang dihukum Ziyad, Qisha meninggalkn putrinya yang berusia 43 hri untuk dijaga Ziyad. Qisha kemudian mneruskan pelajaran dan mnggu masa utk btemu putei hatinya. Pertemuan semula Qisha, Firyal dan Ziyad brlaku selepas 4 tahun. disini, pelbagai cabaran yang mngundang air mata dan ketawa yang trpaksa Ziyad lalui demi untuk kmbali brsama Qisha. cabaran bertambah dengan hadirnya Syakir yang kmbali mmberi harapan dan Fazlen yang tergila-gilakan Ziyad.

Maruah seorang isteri yang dikecewakan dan Ibu yang merindu mmbuatkan Qisha berbelah bagi.. sayangnya pada Ziyad tidak pernah surut, tetapi kekecewaan selama lima tahun mmbuatkan Qisha di persimpangan. Antara Syakir serta Karmilla dan Ziyad serta Firyal, yg mana pilihan Qisha? kna bli sniri dan baca nescaya tidak akn rugi. Untuk novel AA kali ni, boleh dapat 4.75 bintang! suka suka aku bg bintang.. sekian.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..US..